Friday, February 8, 2008

Kehidupan yang yang kita cari.


“Barangsiapa yang mengerjakan amal saleh, baik laki-laki maupun perempuan dalam keadaan beriman, maka sesungguhnya akan Kami berikan kepadanya kehidupan yang baik dan sesungguhnya Kami beri balasan kepada mereka dengan pahala yang lebih baik dari apa yang telah merek kerjakan”

(An-Nahl: 97)

Semua kita sangat berkehendakkan kehidupan yang baik. Bagi setengah orang, kehidupan yang baik itu adalah dengan harta yang banyak, pangkat yang tinggi, keluarga yang bahagia dan pelbagai definisi yang lain.

Apa pun definisi yang kita fikirkan tidaklah ia bermakna apa-apa jika ianya tidak beramal saleh. Ramai yang pada pandangan kita hidupnya bahagia namun kehidupan jauh dari amal saleh, manakala ramai juga yang kita lihat hidupnya sangat sengsara tetapi penuh dengan amal saleh. Ada yang kehidupannya penuh dengan kesengsaraan, kesusahan dan penderitaan, namun di janjikan Allah SWT dengan syurga.

Kehidupan susah dan senang yang kita ada dunia ini sifatnya amatlah sementara. Manakala kehidupan di akhirat itu kekal abadi, di situlah kehidupan yang sebenar. Disitulah kesusahan dan kesenangan yang sebenar, syurga ataupun neraka. Tiadalah bekalan lain untuk menghadapi kehidupan akhirat melainkan Iman dan Amal saleh.

* Ini bukanlah tafsiran al-Quran, saya manalah layak untuk menafsir al-Quran, cume ayat ni membuat saya terfikir tentang diri ini yang masih jauh..........

No comments: